Monday, 18 November 2019

Mizzima News

Home > News > Inside Burma > Suu Kyi article suppressed by Burma’s censorship board

Suu Kyi article suppressed by Burma’s censorship board


Chiang Mai (Mizzima) – Burma’s opposition leader Aung San Suu Kyi’s first effort to publish an article in a Burmese journal has been censored, and she has withdrawn it from publication. The article was about her personal pilgrimage to Bagan, the ancient temple complex in central Burma.

An undated picture of the Burmese opposition leader Aung San Suu Kyi. An article by her for a local Burmese journal has been censored, and she has decided not to publish the article. Photo: Mizzima The Burmese censorship board is typically referred to as the “Press Kempeitai” by the literary community, which refers to the Japanese army’s brutal military police wing that was part of the occupation forces in Burma during World War II.

Suu Kyi gave the Rangoon-based People’s Era Journal the article about her trip to Bagan earlier this year. The censorship board told the journal to remove several paragraphs of the article.

When the journal informed Suu Kyi that her article could not be published unless those paragraphs were removed, she withdrew the article, the journal’s editor Maung Wun Tha told Mizzima.

“As usual, the censorship board told us to remove certain paragraphs. When they tell us to remove something in articles written by us, we remove them,” Maung Wun Tha said.

Maung Wun Tha did not disclose the contents of the paragraphs to be cut from Suu Kyi’s article.

Pe Myint, the chief editor of People’s Era, said that the journal would appeal the decision and try to publish the entire article by Suu Kyi.
 
“We will talk with the board and resubmit the article again. If the circumstances improve, the article will be allowed,” Pe Myint told Mizzima. The article is one page in length, he said.

Suu Kyi’s article about her trip to Bagan has already been published in English by The Mainichi Daily News in Japan.

An official at the censorship board said that Suu Kyi’s article was in a “postponed status,” and there was a possibility to publish it at an opportune time in the future.

“For instance, there are six paragraphs in an article. If four out of the six paragraphs conflict with policy, we have to remove them. So, just two paragraphs are not enough to be published and the whole story cannot be used. Now, the article is in a ‘postponed status’. The article has not been banned permanently. There is a possibility to publish it. Now, we are reading it again and scrutinizing it,” the official said.

President Thein Sein said in his opening speech to Parliament early this year that the government will respect the role of the media, traditionally the fourth pillar of a country, and he urged publications to present information that people needed to know. He said that constructive suggestions offered by the media should be respected, and suggestions and criticism of the government by the media would be welcomed as a step in establishing freedom of the press,

Lower House Speaker Thura Shwe Mann said at the opening session of the second regular session of Parliament, which started on August 22, that media would be permitted to compile news about parliamentary sessions. Despite his statement, the censorship board has removed certain criticisms of government policies, said local journalists who cover the parliamentary sessions.
Last Updated ( Tuesday, 30 August 2011 16:16 )  

Download Mobile App

mizzima-mobile-download-small